The Tempus, Charlton Hall Estate: knettergek & lekker luxe
Fotografie: ZAC and ZAC
Het excentrieke The Tempus is net voor de zomer geopend en inmiddels een hotspot in Northumberland: reserveren is een must. Charlton Hall zelf is, met grote zalen en bijna negentig bedden, al langer een geliefde locatie voor romantische bruiloften ‘in the countryside’. Maar dan wel met een twist, vertelt Jo Ainsley, design director bij Jeffreys Interiors in het Schotse Edinburgh. Zij tekende voor het interieurontwerp van het historische landgoed. ‘Vijf jaar geleden transformeerden we het landgoed van historisch huis tot bijzonder hotel. We wisten toen al dat de boerderijen op het landgoed ooit ook een boutique hotel met bistro zouden worden. Het gekke is dat The Tempus sinds die tijd al bestond in mijn hoofd, als de factor die alles zou gaan verbinden op het landgoed. We kochten zelfs al de antieke Indiase bogen bij een antiekhandelaar, die nu de scheiding vormen tussen bar en restaurant.’ The Tempus was er al, in elk geval in haar verbeelding, en moest alleen nog tot leven gewekt worden.
Wonderland
Net als ‘Wonderland’, dat onder net zulke golvende grasvelden ontdekt werd door een klein meisje dat verveeld én nieuwsgierig besloot achter een wit konijn aan te gaan. Het sprookje ‘Alice in Wonderland’ van Lewis Caroll uit 1865, is zeker een inspiratie, bekent Ainsley. Waarom zou je het doen zoals iedereen doet? 'Het is toch heerlijk om het rebels aan te pakken? Of zoals Alice zou zeggen, ‘entirely bonkers’, oftewel knettergek.’ Dat is zeker gelukt in het ontwerp voor The Tempus. De naam verwijst naar het Latijnse woord voor ‘de tijd’, waarmee deze wereldplek een spelletje lijkt te willen spelen. ‘Een bezoek aan The Tempus moet aanvoelen als een reis, ‘down the rabbit hole, so to speak’ waarin je je even in een andere wereld bevindt.’ Van het glooiende, magische landschap tot de luxe en overdadige sfeer binnen.
“Een bezoek moet aanvoelen als een reis, waarin je even in een andere wereld bent.”
Unieke mix
Ainsley en haar team kozen voor verschillende sferen binnen hetzelfde ontwerp. Zo is de oranjerie lichter en luchtiger van sfeer, waar de bonte mix aan dessins en patronen wonderwel toch een geheel vormt. Van grafisch zwart-wit tot floraal, van strepen tot blokjes en een enorm ruitpatroon op de vloer, en van panorama’s op de wand tot - net als in het sprookje van Caroll - overal dieren die opduiken: van dodo’s tot aapjes. Gekleurde gevlochten bistrostoelen combineren moeiteloos met bankjes gestoffeerd met fluweel en fauteuils met linnen bekleding. Boven de bar staan de glazen in een strak uitgevoerd brass plafondrek, op tafel is alles pioenroze, van het serviesgoed tot de Peugeot-pepermolens. ‘We hebben gezocht naar die unieke mix van materialen, kleuren en patronen om de sfeer uit te drukken. Dat geldt ook voor de keuze van de meubels. De gevlochten bistrostoelen van Satelliet zijn duurzaam in gebruik, zien er luxe uit maar zijn ook betaalbaar. Ze vormen een mooi contrast met de op maat gemaakte, niervormige bankjes in de bar, zowel in ontwerp als in budget.’
Oranjerie
De oude Indiase deuren zorgen voor de overgang van de lichte sfeer van de oranjerie naar de warme en luxe overdaad van de bar. Berkenstammen - van het landgoed zelf - met rode boomblaadjes verwijzen hier naar het sprookjesbos, diepe edelsteentinten zoals turkoois, bordeauxrood en donkerpaars versterken dat effect. De blokjes van het ‘checkerboard’-dessin van de gestoffeerde fauteuils in de oranjerie komen terug in de ontvangstbalie in de bar. Dat op maat gemaakte houten meubel is aan de zijkanten bekleed met - bijzonder - gekleurd fineer in blokjespatroon. Erop ligt een blad van Arabescato marmer: uniek, luxe en een tikje gek. En daarmee is The Tempus de perfecte plek om heel lang in te verdwijnen en de tijd te vergeten. Van een lange wandeling, naar een late lunch tot een cocktail in de bar.
Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.