Aan Tafel: Design narratives of generations X, Y & Z

In deze editie van ‘Aan Tafel’ bespreken vier gasten uit verschillende generaties – aangemoedigd door prikkelende vragen en pittige stellingen - hun mening en visie over design, generaties en tijdgeest. Over de nuances en uitdagingen, de kansen die er liggen en hoe we verschillende perspectieven en ervaringen kunnen verbinden tot mooie, verrassende resultaten. Of zal de bekende kloof X, Y & Z laten clashen? Wat is het narratief dat we elkaar vertellen? Wat zijn de verhalen van de verschillende leeftijdsgroepen in relatie tot design en tijdgeest? Zitten we vol aannames en vooroordelen over elkaar?

We praten erover met designer Frans Schrofer, Gen X volgens de tabellen, Geertje Peneder, generatie-expert en Pragmaat, Babs van Hassel, Pragmaat maar zelfbenoemd Xennial met het motto ‘Imperfection is key’ en Kees Dekkers, Aka no waste Kees een typische Millennial. Bevlogen delen zij met elkaar en het publiek hun inzichten en ervaringen over: perfectie, authenticiteit, tijdgeest, samenwerking en de invloed van veranderingen op design.

Enkele highlights uit deze editie van ‘Aan Tafel’:

Authenticiteit en generatieverschillen

Authenticiteit is overrated. Het is moeilijker voor een Gen-Z’er om authentiek te zijn dan voor een boomer.

‘Jullie hadden het makkelijker’ wijst de jongere generatie richting de ouderen wat kan rekenen op een beslist ‘ho ho’. Na enige reflectie lijkt de oudere generatie het inderdaad makkelijker te vinden om authentiek te zijn omdat zij opgroeiden in een minder complexe samenleving. De jongere generatie ervaart meer druk en competitie, wat authenticiteit kan belemmeren.

Tijdgeest en veranderingen

Onderzoek versus eigen beleving. Betrap jij jezelf op vooroordelen, aannames en denkbeelden over generaties?

Een ander thema is hoe de tijdgeest en veranderingen in de wereld, zoals de coronapandemie, invloed hebben op projecten en concepten. Babs deelt: ‘Het is belangrijk om na te gaan; in welke markt, wie is de doelgroep, wie maakt er gebruik van de ruimte en ook wanneer is de oplevering? In veel gevallen zitten er meerdere jaren tussen het ontwerp en de uiteindelijke realisatie. Je moet vooruit kunnen kijken, bijna als in een glazen bol. Concepten moeten flexibel zijn want een concept gaat niet meer dan 10 of 15 jaar mee. Met kleine aanpassingen kan je op een duurzame manier een nieuwe twist toevoegen. Wij zijn een kameleon, we verplaatsen ons in de doelgroep. In een strategische sessie zijn wij de spons en stellen vragen. Daarna starten we met een onderzoek, bezoeken landen, concepten, winkels, trends. Door de diverse generaties krijgen we ook veel verschillende inzichten. Ik word elke dag geïnspireerd door mensen.’

Perfectie en feedback

Kees denkt wel eens: Waar ben ik in godsnaam mee bezig?

Streven naar perfectie is onrealistisch en leidt vaak tot teleurstelling en frustratie. Mensen, inclusief jongere generaties, spiegelen zich aan onrealistische maatstaven, wat kan leiden naar een gevoel van mislukking wanneer deze niet worden gehaald. ‘Ik kan goed omgaan met kritiek ’vertelt Kees. ‘Ik word daar alleen maar beter van. Soms vind ik het lastig dat ik alleen werk, omdat ik juist meer feedback nodig heb.’ Babs heeft ook veel te maken met feedback van haar opdrachtgevers. ‘Het is niet altijd fijn maar ik sta hier altijd voor open en luister oprecht. Soms heb ik het idee dat jongere generaties hierin blijven hangen, omdat ze het gevoel krijgen: doe ik het wel goed. Maar fouten maken mag!’ Frans tackelt dit door de jongere generaties op de werkvloer overal bij te betrekken. ‘Met klantgesprekken krijgen ze direct mee waar verbetering mogelijk is en hoe om te gaan met feedback.’

Duurzaamheid en innovatie

Met een ‘Live life to the fullest’ attitude tekenen we voor (economische) malaise.

De sprekers bespreken ook hun betrokkenheid bij duurzaamheid en innovatieve projecten. Ze benadrukken het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid en het gebruik van nieuwe technologieën en methoden om duurzame oplossingen te creëren. Dit is essentieel voor hedendaagse ontwerpers die streven naar relevantie en impact in een voortdurend veranderende wereld. Kees: ‘Mijn ideologie moet verenigbaar zijn met het commerciële aspect.’ Frans vult aan: ‘Producten in grote volumes zijn makkelijker duurzaam te maken. Maar duurzaamheid gaat niet alleen over materiaal, maar ook over de lifecycle. In die zin is tijdloos design per definitie duurzaam.’

Dank aan de tafelgasten

Deze editie van ‘Aan Tafel’ bood een diepgaande blik op de gedachten en ervaringen van verschillende professionals in het veld en benadrukte de noodzaak van realisme, positieve benaderingen, authenticiteit, en samenwerking in een snel veranderende wereld. We mogen stellen dat we gelijkwaardig zijn zonder gelijkaardig te zijn. Cross over, leer van elkaar en respecteer elkaar: de wereld is gebaat bij inlevingsvermogen en empathie.

Bekijk hieronder de aftermovie (de tekst gaat verder onder de video)

Generatie-expert Geertje Peneder

Voorafgaand aan het interessante ‘Aan Tafel’ gesprek gaf Geertje Peneder een inspirerende keynote over de verschillende generaties op de werkvloer. Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel in de nieuwste editie van PROEF!Hospitality: PROEF! Hospitality #19 | Gen Z

Tafelgasten

Babs van Hassel

Deze innovatieve, marketing-savvy trendspotter en co-owner van creatief ontwerpbureau Aces of Space laat zich inspireren door mensen, kunst, design, mode, natuur en ‘het leven’. Haar missie: ‘to creatively disrupt the status quo.’ Wat ervaart Babs – door het werken voor en met verschillende generaties - dat is veranderd? The good ánd the bad, eerlijk op tafel. Van organisatie naar liefdesrelatie. 360 experience, holistische mastervisie, human experience.

Frans Schrofer

Geboren in een familie van kunstenaars en meubelontwerpers en onderscheiden met verschillende design awards, is de ervaren Frans Schrofer een begrip in de Nederlandse designscene. Onverwachte vormen, beïnvloed door sculpturale kwaliteiten kenmerken zijn ontwerpen. ‘Op jonge leeftijd leerde ik de waarde van eenvoud, bruikbaarheid, openhartigheid en vindingrijkheid wat nog altijd resulteert in hands-on-design.’

Kees Dekkers

Aanstormend talent Kees Dekkers, a.k.a. No Waste Kees, schudt de designwereld op en heeft met zijn No Waste Chair – het symbool voor afvalproblematiek - zelfs het hart van Koningin Maxima veroverd. ‘Mijn meubelen zijn niet zomaar designs; ze zijn dragers van verhalen, symbolen van duurzaamheid en presenteren de schoonheid van waardevolle items.’  Kees barst van de innovatieve ideeën, is rebels, een doener en een dromer. Kunst is emotionele expressie. Hi wil de tijdgeest vangen en reflecteren op de status quo.

Geertje Peneder

Met haar achtergrond als arbeids- en organisatiepsycholoog, coach van Millennials en adviseur op het thema generaties weet de sensitieve, strategisch sterke Geertje ervoor te zorgen dat talenten van de verschillende generaties tot bloei en recht komen. ‘Generatie denken? Absoluut maar met een dikke DISCLAIMER.’

Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerde artikelen: