Jesse Visser: minimalistische design-poeët
Aura van mysterie
Afgeronde studies aan de Utrecht School of Product Design en het Piet Zwart Institute, bekroond met internationale design awards en werken die worden tentoongesteld in onder andere Milaan, New York, Londen en Lausanne. Zijn ongebreidelde nieuwsgierigheid in combinatie met technische know-how en puur vakmanschap maken Jesse een veelzijdig en interessant designer. ‘In mijn beleving zijn er geen grenzen, ik neem mijn vrijheid en blijf dicht bij mijn visie en intuïtie. Daarin ligt mijn kracht.’ De ontwerpen variëren van artistieke, elitaire objecten voor de happy few tot reproduceerbaar design voor labels en winkelketens. Door deze onvoorspelbare range van high end tot ‘bereikbaar voor iedereen’ hangt een aura van mysterie om hem heen: Jesse is niet te kaderen en toch hebben al zijn designs één gemene deler: minimalistisch met een vleugje poëzie.
Brainstretch
Aluminium, roestvrij staal en hout of steen zijn materialen waar Jesse graag mee werkt. ‘Door op een andere manier met bekende materialen om te gaan, bieden deze me een verrassend en fris perspectief. Ik kom graag bij productiebedrijven omdat zien hoe iets gemaakt wordt ervoor zorgt dat ik mijzelf blijf bevragen. Bovenal is de (dag) dagelijkse wereld om me heen een bron van inspiratie. Hoe zit dat hoekje? Hoe is iets gevouwen? Het gaat mij om een gebaar: het concept van hoe iets grijpt, omarmt of verbonden is. Ik kan me snel verwonderen en in een brainstretch wegdromen naar een oorsprong. Dan valt me ook meteen binnen: dit is een artwork, een functioneel design of een idee voor een merk.’ Zijn verlangen om productietechnieken te innoveren en de liefde voor details komen samen in opvallende statement stukken die even sober als poëtisch zijn. ‘Voor mij is een werk poëtisch als ik iets aan de verbeelding overlaat. Als ontwerper moet je niet alles willen invullen en ruimte laten voor eigen interpretatie en gedachten. Design gaat meer om beleving dan functionaliteit: over hoe de ander ziet en ervaart.’
Favoriete merken
Innovatieve manieren van materialisering kenmerken de creaties van Jesse en illusie is iets waar hij graag mee speelt. ’Een product ontdoe ik van ruis en breng het terug tot de essentie. De spanning zit voor mij in het spel van doorzichten en oppervlakten. Zoals bij Cabinet Harold bijvoorbeeld, dat vanuit verschillende perspectieven steeds andere patronen vormt. Ik onderzoek vaak of iets gedragen, getild, vastgehouden of gehangen wordt en die details maak ik heel belangrijk en vergroot ik uit.’ Zijn designs weerspiegelen de hedendaagse maatschappij en bieden tegelijkertijd een toevluchtsoord, hoop. ‘Op een spirituele manier: geloof of vertrouwen zorgt voor stabiliteit en kan als een baken functioneren. Dit gevoel heb ik vertaald in mijn lichtsculptuur 'Beacon of light', een weerspiegeling van een zoektocht naar balans tussen dwalen en vasthouden.’ Via materialen vertelt Jesse zijn verhalen. Proza via design, zoals bij de Triptych Classic XL met de naam Cogitatio Inanis. ‘Dit verlichte, spiegelende drieluik van gepolijst RVS of koper vertelt het verhaal van het hier en nu. Hyperrealisme met achterliggende filosofie: "de gedachte is leeg".' Objecten als deze activeren niet alleen het oog, maar ook het lichaam. Door de fysieke handeling, het openen van de luiken, verander je de intensiteit en beleving. Zo ook bij de Sunset Sunrise, een lichtobject dat de beweging van zonlicht tijdens zonsopgang en zonsondergang nabootst. ’Door het bewegen van de panelen ontstaat er een spel van licht, schaduw en reflectie waardoor de hele ruimte transformeert.’
Samenwerking
Aan samenwerking hecht Jesse veel waarde en voor het designerlabel Satelliet Originals heeft hij de eigentijdse stoel Arcadia ontworpen: belichaming van transparantie en luchtigheid. ‘Satelliet is scherp in productontwikkeling en ik kan volledig vertrouwen op de technische ondersteuning en uitwerking. In mijn begintijd deed ik geen concessies, maar ik ben nu – door ervaring en inzicht - van mening dat een tegemoetkoming iets niet minder hoeft te maken en juist waarde kan toevoegen. Hospitality gaat over beleving en mijn design ook, daarin vinden we elkaar altijd. Ik kies voor een statement en dat ondernemers het lef hebben om verwonderende elementen in hun interieur te verwerken vind ik mooi. Ik hou ervan als een ontwerp puur inspeelt op je gevoel: dat zaken zorgvuldig zijn, maar niet braaf. In een concept wil ik graag alle zintuigen geprikkeld zien: horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Als je al die aspecten vanuit een conceptvisie - niet fragmentarisch maar als één geheel - kunt raken, dan creëer je voor je gasten een waanzinnige, ijzersterke experience.’
Van betekenis zijn
Aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht is Jesse ook verbonden als docent. Als zelfbenoemd ‘vakidioot’ vindt hij het heerlijk om met de studenten – overwegend Gen Z - discussies aan te gaan over kunst en vormgeving. ‘Dat ik een brug mag zijn, mag coachen en hen – door kritische bevraging – kan helpen hun eigen visie helder te krijgen en onderscheidend te worden, dat vind ik van betekenis. Het valt me op dat inclusie en duurzaamheid gewoon in hun wezen zit, evenals maatschappelijke thema’s en social design. In deze tijd moet je waakzaam zijn, niet te veel haast te hebben, dat geldt zowel voor mij als voor de studenten. Ik wil hen meegeven dat ze de tijd mogen nemen. Op mijn beurt leer ik van hen dat elk brein anders is en zie ik mooie, frisse ontwikkelingen. Hun visie, filosofie en bevlogenheid is inspirerend.’
Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.