Lars Snellaars: designer achter de flamboyante ReUnited
De beste producten ontstaan in de praktijk, vindt hij. ‘Als je vanuit een concrete vraag en context ontwerpt, zit er altijd een urgentie in zo’n stoel of meubel’. Lars Snellaars studeerde in 2006 af aan de befaamde Design Academy Eindhoven. Na een paar jaar werken als junior ontwerper bij bureaus, nam hij de stap om voor zichzelf te beginnen. Hij noemt zichzelf zeker ondernemend: creatief en commercieel. Maar niet al te zakelijk. Dat laat hij graag over aan zijn opdrachtgevers, met wie hij vaak intensief en langdurig optrekt.
Het ontwerp van ‘The Roaring Twenties Chair’ is typisch Snellaars: met een duidelijk verhaal. ‘Roaring Twenties refereert aan die levenslustige periode een eeuw geleden, na de Spaanse Griep en de Eerste Wereldoorlog. Vooral na Covid hebben mensen behoefte aan genieten, feest. Geen strakke, hoekige vormen maar zacht en rond, laag in intieme zitjes en hoog aan de bar, en comfortabel genoeg om een avond op te zitten. De stoel is draaibaar, zodat je zittend aan de bar lekker iedereen binnen kan zien komen. Het ontwerp is opvallend, in Art Deco-stijl met in de rug een kruis. De stoffering is lekker bol en zacht, en dan die franjes hé. Je hebt ze niet nodig, maar ze maken wel alles leuker. Deze stoel heeft er gewoon zin in.’
‘Franjes zijn als de onzin van het leven: je hebt ze niet nodig, maar ze maken wel alles leuker.’
En dat geldt ook voor Snellaars zelf. ‘Ik zie mezelf een beetje als een laatbloeier, ik kom steeds beter uit de verf.’ Verwant aan de generatie van de Dutch Designers voelt hij zich niet, hij zag in Jan des Bouvrie meer een voorbeeld. ‘Ik ben een esthetische kunstenaar, van Jan heb ik veel geleerd. Alleen maar conceptueel werken, en dan met ‘limited offs’ in magazines verschijnen, is niks voor mij. Ontwerpen moeten functioneel zijn en hun weg vinden naar restaurants, woonhuizen; plekken waar mensen ze kunnen gebruiken.’
Vanuit zijn studio in Spanje, waar hij op loopafstand van strand en zee woont met zijn gezin, werkt hij aan ontwerpen voor particulieren. Zijn werkwijze is intensief en grondig, er is elk jaar hooguit plek voor één nieuwe fabrikant. Het mooiste is als ontwerpen in opdracht uiteindelijk breder bestaansrecht vinden. Zoals gebeurde bij ‘The Roaring Twenties Chair’, die hij aanbood bij Satelliet Meubelen. Inmiddels is de draaistoel opgenomen als ‘ReUnited’ in de Satelliet Originals collectie. ‘Dat is toch hartstikke mooi. Ik kijk er naar uit om te zien hoe andere ontwerpers deze theatrale eyecatcher gaan toepassen.’
Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.